نیار استودیوها به ساب ووفر

ساب ووفر در استودیو

نیار استودیوها به ساب ووفر ؛

 ماهیت انتشار فرکانس های محدوده بالا در محیط به صورت مستقیم بوده و در راستای یک خط راست می‌باشند و هر چقدر هم که فرکانس صدا بالا‌تر برود راستای انتشارش نیز مستقیم‌تر می‌شود . پس با این محدوده از فرکانس‌ها در هنگام کار بر روی پروژ‌ها مشکلی نیست چرا که به راحتی و با ساده‌ترین راهکار‌ها قابل مهار است ، ولی مشکل جائی به وجود می‌آید که فرکانس‌های پائین وجود دارند، یعنی فرکانس هائی با طول موج بالا و قابلیت انتشار ۳۶۰ درجه‌ای . چرا که این بخش از فرکانس‌های صدا می‌توانند در همه جهات انتشار پیدا کنند و در نتیجه تمام فضای اتاق فرمان را دربرگیرند و با برخورد به موانع گوناگون ایجاد بازتاب‌های متعدد و مزاحم نمایند تا اینکه تشخیص صدای اصلی به دشواری صورت پذیرد و در نتیجه باعث سردرگمی صدابرداران در هنگام میکس و مسترینگ می‌شود و در چنین شرایطی است که نتیجه کار هرگز رضایت بخش نخواهد بود.

 فرکانس‌های محدوده پائینی صدا به محض خارج شدن از بلندگوهای استودیو به دیوارهای مجاور، دیوار روبرو ، دیوار پشت بلندگو ، سقف و کف زمین برخورد می‌کنند که با در نظر گرفتن همه این موارد و با وجود حداقل یک ست استریو در اتاق فرمان ؛ دوازده(۱۲) بازتاب از طرف موانع ایجاد می گردد ، که در نتیجه این بازتابها باعث سردرگمی و عدم تشخیص صدای اصلی می‌شوند، پس اگر در چنین شرایطی از ساب ووفر استفاده شود، بسیاری از مشکلات آکوستیکی نیز به سادگی حل خواهد شد، چون که در ابتدا می‌توان فرکانس‌های پائینی را فقط از یک منبع صوتی دریافت کرد که این خود یکی از بهترین راهکار‌ها برای میکس خوب است و با توجه به اینکه می‌توان ساب ووفر را هر جای اتاق فرمان استودیو کار گذاشت ، پس با قرار دادن آن بر روی زمین و در کنج یکی از دیوارهای استودیو می توان انعکاس‌های یاد شده را از ۱۲ مورد به ۳ مورد کاهش داد ، که البته مهار کردن ۳ بازتاب مزاحم از جانب سقف، دیوار روبرو و دیوار مجاور بسیار کار آسانتری است و با یک طرح ساده آکوستیکی کاملا می‌توان به نتیجه دلخواه رسید.


© 2024: جی بی ال (JBL) | کلیه حقوق این سایت محفوظ است: جی بی ال پرو